Käsitöö ja kodundus: 4a T

Autor:

Kristel Paju

klassiõpetaja

Kontakt: Kristel.Paju@nooruse.edu.ee

Loodud: 31. august 2017. a. kell 15.18
Muudetud: 5. september 2017. a. kell 19.35

Õppeaasta: 2017/2018

Õppekava: Põhikooli õppekava, I poolaasta

Kestvus: 1 tund nädalas

Miks me seda ainet õpime?

Tööõpetuse tundides 
* omandab õpilane vajalikud oskused igapäevaeluks, tööks ja harrastusteks; 
* omandab teadmisi mitmesuguste materjalide, töövahendite ja -traditsioonide kohta ning oskab neid oma töös kasutada; 
* kogeb eneseteostuse võimalusi käelise tegevuse kaudu, arendab loovust ja esteetilist maitset; 
* õpib tundma ja valima sobivamaid töövõtteid, olema säästlik ettevõetud töös; 
* arendab tööks vajalikke isiksuse omadusi: vastutustunnet, täpsust, püsivust ning töökultuuri ja -harjumusi; omandab oskuse iseseisvalt mõelda, töötada, otsustada, hinnata oma tööd kriitiliselt; 
* hakkab huvi tundma rahvuskultuuri ja selle säilimise vastu.

Mida me tundide jooksul teeme? (tundide kaupa)

I nädal  
Sissejuhatus. Ainekaardi tutvustus. Materjalid ja töövahendid; looduslikud kiud, vill, puuvill, käsitööniidid ja -lõngad. 

II nädal
Tikand, tikkimine, tikkimismaterjalid ja - vahendid. Üherealised pisted, eelpiste. 

III nädal
Tikk-, vars-, ja ahelpiste. 

IV nädal
Ristpiste. 

V nädal  
Tikandi viimistlemine, nõelaraamatu vormistamine. 

VI nädal
Loodusainete katsed 

VII nädal
Võileiva retsept - retsepti tutvustamine. Koguste arvestamine. 

VIII nädal
Võileibade valmistamine. Laua katmine. Ohutus köögis. 

IX nädal
Heegeldamine. Ohutusnõuded, töövahendid, materjalid. Alg- ja ahelsilmus - heegelahelast pildi valmistamine. 

X nädal
Kinnissilmus, tingmärk - kinnissilmuselise tööproovi heegeldamine. 

XI nädal
Tööproovi viimistlemine ja vormistamine, kinnissilmuse 3 nägu, tööjuhend. 

XII nädal  
Toiduainete eel- ja külmtöötlemine, toit, toidu- ja toitaine; aedviljad. Mõistekaardi "Toiduainete töötlemisviisid" koostamine. 

XIII nädal
Aedvilja tükeldamine, tükelduskujud - lihtsa toorsalati valmistamine ja serveerimine. 

XIV nädal
Ettevalmistused jõuludeks 

XV nädal
Ettevalmistused jõuludeks

XVI nädal  
Võileiva retsept - retsepti tutvustamine. Koguste arvestamine. 

XVII nädal
Võileibade valmistamine. Laua katmine. Ohutus köögis. 

XVIII nädal
Heegeldamine. Ohutusnõuded, töövahendid, materjalid. Alg- ja ahelsilmus - heegelahelast pildi valmistamine. 

XIX nädal  
Kinnissilmus, tingmärk - kinnissilmuselise tööproovi heegeldamine. 

Milliseid oskusi õpilased saavad?

* järgib töötades ohutusnõudeid ning hoiab korras töökoha, kirjeldab looduslike kiudainete saamist; 
* töötab iseseisvalt lihtsama tööjuhendi järgi; 
* kasutab tekstiileset kaunistades üherealisi pisteid; 
* teadvustab hügieenireeglite järgimise vajadust köögis töötamisel, suhtub kaaslastesse heatahtlikult ning arvestab teiste arvamust; 
* valib töövahendid töö eesmärgi järgi ning kasutab neid ohutusnõudeid arvestades; katab toidukorra järgi laua; 
* seostab käsitöölõnga jämedust ja eseme valmimiseks kuluvat aega; järgib töötades ohutusnõudeid ning hoiab korras töökoha; 
* heegeldab põhisilmuseid ning tunneb mustrite ülesmärkimise viise ja tingmärke; 
* teab erinevaid toiduainerühmi (aedviljad) ning tunneb neisse kuuluvaid toiduaineid ja nende omadusi; 
* valmistab lihtsamaid tervislikke toite, kasutades levinumaid toiduaineid ning külmtöötlemistehnikaid, valib töövahendid ja seadmed töö eesmärgi järgi ning kasutab neid ohutusnõudeid arvestades; 
* mõistab täpsuse vajalikkust õmblemisel ning järgib seda oma töös.

Hindamine

Tööõpetuse, kui loovaine hindamine on individuaalne, arvestab iga õpilase võimeid ja arengut. Hinnatakse teadmisi, loovat tegevust, teadmiste ja oskuste rakendamist iseseisvas praktilises töös, valminud tarbeeset tervikuna. Hindamise aluseks on õpilase areng õppetegevuse käigus, tööde õigsus, loogilisus ja lõpptulemuse kvaliteet. 

Hinne 5 
· töövahendid alati kaasas 
· jälgib õpetajat, mõtleb kaasa, töötab iseseisvalt 
· kindlad teadmised läbivõetud õppematerjali piires 
· oskab loogiliselt kasutada eelnevalt õpitud töövõtteid 
· kavandab iseseisvalt töö, viib selle lõpuni 
· töö puhas ja korrektne 
· töö alati viimistletud 

Hinne 4 
· töös esineb üksikuid vigu 
· vajab aeg-ajalt õpetaja juhendamist 
· kavandab töö õpetaja abiga, kuid viib selle iseseisvalt lõpuni 
· vajab eelnevalt õpitud töövõtete ülekordamist 
· viimistlus pole täiuslik 

Hinne 3 
· õppevahendid aeg-ajalt kodus 
· suhtumine töösse huvitu 
· tööülesannete täitmisel esineb palju vigu 
· töö viimistletud halvasti või poolikult 

Hinne 2 
· õppevahendid pidevalt kodus 
· õppeülesanded poolikult täidetud 
· töö osaliselt tegemata, esitamata või viimistlemata 
· suhtumine töösse huvitu 
· puuduvad teadmised läbivõetud õppematerjali osas 

Hinne 1 
· õpilasel puudub täielikult huvi aine vastu, ei tööta tunnis kaasa 
· puuduvad töövahendid 

E-koolis hinne "0" tähistab õpilase puudumise korral järgivastamist vajavat tööd. 

Käsitöö ja kodunduse tundi hinnatakse hindega "arvestatud" (A) ja "mittearvestatud" (MA) kaks korda õppeaastas (19.jaanuar ja 4. juuni).

Konsultatsioon neljapäeviti kell 14.00-15.00 ruumis 407.