Ainekaardid

Minu ainekaardid:

0 kaarti!


13348 ainekaarti
63 õppeainet
121 õpetajat

Kirjandus: 10c prindi

Lehekülje menüü: Miks? Sisu Oskused Hindamine

Autor:

Eve Tuisk

eesti keele ja kirjanduse õpetaja

Kontakt: Eve.Tuisk@nooruse.edu.ee

Loodud: 24. oktoober 2017. a. kell 09.30
Muudetud: 24. oktoober 2017. a. kell 14.52

Õppeaasta: 2017/2018

Õppekava: Gümnaasiumi õppekava, I kursus

Kestvus: 35 tundi

Miks me seda ainet õpime? üles

Kirjanduse I kursus „Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine“
1) loeb ja väärtustab nii eesti kui ka maailmakirjanduse olulisemaid autoreid ja kirjandusteoseid,
suhestab loetut teose ajastu ning tänapäevaga;
2) mõistab kirjandust kui kunstiliiki ja kirjanduse ühiskondlikku, ajaloolist ja kultuurilist tähtsust;
3) väärtustab kirjandust kui tunde- ja kogemusmaailma rikastajat, kujutlus- ja mõttemaailma
arendajat ning väärtushinnangute ja maailmavaate kujundajat;
4) loeb ilukirjandust, sealhulgas nii proosat, luulet kui ka draamat, tunneb tähtsamaid
kirjandusvoole ja -˛anre ning eristab kirjandusteksti poeetilisi võtteid ja peamisi kujundeid;
5) mõistab sõnakunsti väljendusvahendite mitmekesisust ning nende erinevusi ja sarnasusi
võrreldes teiste kunstiliikidega (teater, film, kunst, muusika);
6) oskab kirjandusteksti seletada, mõistab kirjandusteksti mitmeti tõlgendatavust ning erinevate kultuurikontekstide tausta teose mõistmisel, näeb kirjanduses inimese ja maailma mõistmise mudelit;
7) analüüsib kriitiliselt erinevaid kirjandusteoseid ning infoallikaid, arendab nii suulist kui ka
kirjalikku väljendus- ja arutlusoskust ning loovust.
8) väärtustab kirjanikku kui loojat ning tunneb ainevaldkonnaga seotud ametite olemust ja väärtust ühiskonnas.

Mida me tundide jooksul teeme? (tundide kaupa) üles

I nädal 30.10-3.11
Kursuse planeerimine, väitluse põhimõtete tutvustamine, Kiviräha teose kokkuvõtted
Argumendi ülesehitus
Väitluse ettevalmistus, teatriõhtu ettevalmistus
Väitluse ettevalmistus, teatriõhtu ettevalmistus
Väitlus

II nädal 6.11-10.11
Teose analüüs ja tõlgendamine - erinevad võimalused
Teose analüüs ja tõlgendamine: kuidas sõnastada teksti teemat, probleemi ja sõnumit?
Prosper Mérimée elu ja looming
10.11 "Carmeni" analüüs (teksti teema, probleem, sõnum)
10.11 "Carmeni" analüüs

III nädal 13.11-17.11
Suure Teatriõhtu ettevalmistus
Retsensiooni kirjutamise põhimõtted
Osalemine Suurel Teatriõhtul
Suure Teatriõhtu analüüs
Suure Teatriõhtu analüüs

IV nädal 20.11-24.11
"Carmeni" kokkuvõtted ja tagasiside
Sissejuhatus luulesse - esimene rida on olulisim: teema, meeleolu, parim väljend
Luuleteema ettevalmistus
Töö oma luulekoguga
Töö oma luulekoguga

V nädal 27.11-1.12
Ettekanded
Ettekanded
Luuletuste lugemise tund
Draamateksti ülesehitus - kuidas analüüsida
Draamateksti ülesehitus

VI nädal 4.12-8.12
W. Shakespeare'i elu
Shakespeare'i looming
Shakespeare'i sonetid
8.12 "Hamleti" analüüs
8.12 Teose analüüs

VII nädal 11.12-15.12
"Hamlet" tänapäevases kontekstis
"Hamlet" tänapäevases kontekstis
"Hamleti" kokkuvõtted
Võtame kursuse kokku. Eneseanalüüs
Õpimapp korda

Milliseid oskusi õpilased saavad? üles

Kursuse lõpul õpilane:
1) on tuttav vähemalt kolme kirjaniku loomingulooga, mõistab nende loomingu tähtsust kultuuri- ja kirjandusloos ning iseloomustab autorite stiili;
2) analüüsib ja tõlgendab loetud proosateoste sisu- ja vormivõtteid: nimetab teema, sõnastab probleemi ning peamõtte, iseloomustab tegevusaega ja -kohta, jutustaja vaatepunkti, tegelaste suhteid, olustikku, sündmustikku ning kompositsiooni;
3) analüüsib ja tõlgendab loetud luuletuste sisu ja vormivõtteid: nimetab teema ning põhimotiivid, iseloomustab vaatepunkti, kujundi- ja keelekasutust, riimi, rütmi ja salmilisust, kirjeldab meeleolu ning sõnastab mõtte;
4) hindab käsitletavate kirjandusteoste humaanseid väärtusi, märkab teostes peituvaid eetilisi ja esteetilisi väärtusi, suhestab oma ja kirjandusteose väärtuste maailma, põhjendab oma kirjanduslikke eelistusi ja lugemiskogemusi;
5) on läbi lugenud ja analüüsinud Boccaccio novelle, Sophoklese teose "Kuningas Oidipus" ja ühe eesti autori luuletuskogu.

Hindamine üles

Õpilane saab kursuse jooksul vähemalt kolm hinnet järgmiste tööde eest:
1) Kiviräha teos
2) 10.11 Merimee "Carmen"
3) ühe eesti autori luuletuskogu kirjalik analüüs
4) 8.12 "Hamlet"
5) osalemine Suurel Teatriõhtul/etenduse retsensioon

Tekstiloome (lugemisanalüüsi ja retsensiooni) hindamisel arvestatakse järgmisi kriteeriume:
1) teksti põhinemine ette antud probleemil;
2) probleemi(de) avamine ja analüüs;
3) põhjendamis- ja järeldamisoskus;
4) oskus kasutada teadmisi ning esitada teemakohaseid näiteid;
5) teksti üldistusjõud;
6) teksti isikupära;
7) teksti ülesehitus ja pealkirjastamine;
8) teksti sidusus;
9) lausestuse selgus ja loogilisus;
10) sõnavara ja stiil;
11) õigekeelsus ja interpunktsioon;
12) töö välimus.