Autor: Gerta Nurk bioloogiaõpetaja Kontakt: Gerta.Nurk@nooruse.edu.ee |
Loodud: 17. september 2020. a. kell 09.18
Muudetud: 17. september 2020. a. kell 09.18
Õppeaasta: 2020/2021
Õppekava: Põhikooli õppekava, I trimester
Kestvus: 2 tundi nädalas
Põhikooli bioloogiaõpetusega taotletakse, et õpilane:
1) tunneb huvi bioloogia ja teiste loodusteaduste vastu ning saab aru nende tähtsusest ja seostest igapäevaelus ning inimühiskonna ja tehnoloogia arengus;
2) suhtub vastutustundlikult elukeskkonda, väärtustades bioloogilist mitmekesisust, jätkusuutlikku ja vastutustundlikku eluviisi ning säästva arengu põhimõtteid;
3) on omandanud ülevaate elusloodusest, selle olulisematest protsessidest, organismide omavahelistest suhetest ja seostest eluta keskkonnaga ning kasutab korrektset bioloogiaalast sõnavara;
4) lahendab probleeme, rakendades selleks muu hulgas loodusteaduslikku meetodit, ning langetab otsuseid, tuginedes teaduslikele, sotsiaalsetele, majanduslikele, eetilis-moraalsetele seisukohtadele ja õigusaktidele;
5) planeerib, teeb ja analüüsib loodusteaduslikke uuringuid ning esitab saadud tulemusi;
6) kasutab erinevaid infoallikaid ning hindab kriitiliselt neis sisalduvat teavet;
7) kasutab bioloogiat õppides tehnoloogiavahendeid, sh IKT võimalusi;
8) saab ülevaate bioloogiaga seotud elukutsetest ning bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkusest erinevates töövaldkondades;
9) arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ja süsteemset mõtlemist ning on motiveeritud elukestvaks õppeks.
1. Sissejuhatus ainesse. Kasutatavad õppevahendid. Inimese keha üldehitus( rakk, kude, organ, organsüsteem) Põhilised koetüübid – epiteelkude, sidekude, lihaskude, närvikude. Elundid ja elundkonnad. Ristsõna eelteadmiste kontrollimiseks.
2. Katteelundkond. Naha ülesanded. Naha ehitus.
3. . Naha tervishoid. Nahahaigused. Praktilised tööd.
4. Tunnikontroll (naha ülesanded, ehitus) . Tugielundkond. Luude koostis.
5. Luude ehitus – luuümbris, plinkollus, käsnollus, luuüdi. Luude tervishoid. Luustikuhaigused .
6. Liigese ehitus. Liigesed – keraliiges, plokkliiges, silinderliiges. Liikumatud luudevahelised ühendused..
7. Luustik. Luustiku ülesanded. Inimese luustiku põhiosad. Luustiku vigastused.
8. Skeleti suuline vastamine. Lihased. Lihaste ülesanded. Vöötlihased, südamelihased, silelihased. Inimese lihastik
9. Lihaste kokkutõmbumine. Praktilised tööd : lihasväsimuse uurimine, lihaste mõõtmete muutumine nende lõdvestumisel ja kokkutõmbel, lihaste pingutamine liigutuste ajal. Millised lihased teevad tööd erinevate tegevuste juures.
10. Kordamine
11. Kontrolltöö (Katteelundkond. Tugi- ja liikumiselundkond)
12. Vereringeelundkond. Millest koosneb ringeelundkond ja selle ülesanded. Südame ehitus ja talitlus. Elektrokardiogramm.
13 . Tunnikontroll südame ehituse ja talitluse kohta. Praktiline töö füüsilise koormuse mõjust südametööle. Pulss.
14. Veresooned. Vererõhk. Suur- ja väike vereringe.
15. Veri. Vere koostis – vereplasma, erütrotsüüdid, leukotsüüdid, trombotsüüdid, hemoglobiin. Vere hüübimine. Vererühmad.
16. Vereringeelundkonna haigused.
17. Immuunsüsteem. Antikehad. Omandatud immuunsus. Vaktsineerimine. Allergia.
18. Kordamine
19. KONTROLLTÖÖ (Vereringeelundkond. Immuunsüsteem). Hinne arvestatakse järgmisel trimestril.
Õpilane:
1) seostab inimese elundkondi nende põhiülesannetega;
2) selgitab naha ülesandeid;
3) analüüsib naha ehituse ja talitluse kooskõla kompimis-, kaitse-, termoregulatsiooni- ja eritusfunktsiooni täites;
4) väärtustab naha tervishoiuga seotud tervislikku eluviisi.
5) eristab joonisel või mudelil inimese skeleti peamisi luid ning lihaseid;
6) võrdleb imetaja, linnu, kahepaikse, roomaja ja kala luustikku;
7) seostab luude ja lihaste ehitust ning talitlust;
8) selgitab luudevaheliste ühenduste tüüpe ja toob nende kohta näiteid;
9) võrdleb sile-, vööt- ja südamelihaste ehitust ning talitlust;
10) analüüsib treeningu mõju tugi- ja liikumiselundkonnale;
11) peab oluliseks enda tervislikku treenimist.
12) analüüsib inimese vereringeelundkonna jooniseid ja skeeme ning selgitab nende alusel elundkonna talitlust;
13) väärtustab südant, vereringeelundkonda ja immuunsüsteemi tugevdavat ning säästvat eluviisi.
14) peab oluliseks enda tervislikku treenimist.
Trimestris hinnatakse koduseid töid, iseseisvaid töid klassis, tunnikontrolle, praktilisi töid jms. Toimub 1 kontrolltöö (Katteelundkond. Tugi- ja liikumiselundkond)
Trimestri kokkuvõttev hinne hinne on kõigi hinnatud tööde keskmine. Juhul, kui hinne jääb kahe erineva hinde vahele, siis saavad määravaks kontrolltöö ja tunnikontrollide eest saadud hinded.
Puudumise tõttu tegemata (e-koolis märgitud "0") või mitterahuldavalt hinnatud (e-koolis märgitud "1" või "2") töid on võimalik järgi vastata vastavalt kooli järelvastamiskorrale https://www.oesel.ee/kg/m/reg/jarelvastamine.php
või õpetajaga kokkulepitud ajal.
Kõiki töid on võimalik järgi vastata 1 kord esimesel võimalusel peale hinde teada saamist.