Ainekaardid

Minu ainekaardid:

0 kaarti!


13348 ainekaarti
63 õppeainet
121 õpetajat

Ühiskonnaõpetus: 12a, 12b, 12c prindi

Lehekülje menüü: Miks? Sisu Oskused Hindamine

Autor:

Maidu Varik

õppealajuhataja

Loodud: 15. september 2014. a. kell 22.48
Muudetud: 15. september 2014. a. kell 22.48

Õppeaasta: 2014/2015

Õppekava: Gümnaasiumi õppekava, I kursus

Kestvus: 35 tundi

Miks me seda ainet õpime? üles

Gümnaasiumi ühiskonnaõpetusega taotletakse, et õpilane:
1) mõistab, väärtustab ja kaitseb inimõigusi ja põhivabadusi; austab demokraatia põhimõtteid ja demokraatlikke väärtusi, järgib üldtunnustatud käitumisreegleid, on seaduskuulekas;
2) määratleb ennast Eesti, Euroopa ja maailma kodanikuna, teadvustab oma kohustusi ja vastutust kodanikuna; toetab oma käitumisega ühiskonna, kultuuri ja looduskeskkonna jätkusuutlikku arengut ning kavandab teadlikult oma tulevikku;
3) austab enda ja teiste inimväärikust, suhtub eelarvamusteta ja lugupidavalt kõigisse inimestesse ning arvestab nende erivajadusi;
4) mõistab ja austab oma ja teiste rahvaste kultuuri väärtuslikkust, erinevaid maailmavaatelisi tõekspidamisi (v.a inimsusevastased) ning saab aru kultuuride dialoogi tähendusest ja vajalikkusest;
5) märkab, uurib ning seostab ühiskonnas toimuvaid protsesse ja arenguid ning aitab võimaluste piires probleemidele lahendusi leida;
6) omandab majandusliku mõtlemise alused ning oskuse toimida turumajanduse tingimustes;
7) põhjendab ning kaitseb oma seisukohti ja valikuid argumenteeritult ning suudab osaleda arutelus ja väitluses; oskab eristada emotsionaalseid ja poliitiliselt kallutatud hinnanguid objektiivsest tõest; austab igaühe õigust isiklikule arvamusele ja sõnavabadusele;
8) hangib eesmärgipäraselt ühiskonnaalast teavet erinevatest allikatest, suudab seda tõlgendada, üldistada, kriitiliselt hinnata, talletada ja edastada järgides seejuures autoriõigust;
9) valib sobivad ja loovad meetodid, et teostada ideid, mis toetuvad olukorra, enda suutlikkuse ja ressursside adekvaatsele hindamisele ja tegevuse tulemuste prognoosile ning on kooskõlas püstitatud eesmärkidega.

Mida me tundide jooksul teeme? (tundide kaupa) üles

NÜÜDISÜHISKOND
1. Sissejuhatus ainesse. Ühiskonnaõpetuse aine.
2. Demokraatia olemus.
3.-4. Demokraatlik riik.
Demokraatia areng. Dispuut.
5. Nüüdisühiskonna kujunemine.
6. Tööstusühiskonnast teadmusühiskonda.
7. Heaoluriik ja heaoluühiskond.
8. Demokraatia levik.
9. G. Orwelli, S.Huntingtoni, F. Fukuyama tööde tutvustus.
Maailma tulevik. Dispuut.
10. Ühiskonna jätkusuutlikkus.
11. Ühiskonna sidusus.
12.-13. Ühiskonna mõiste ja põhikomponendid.
14. Avalik ja erasektor.
15. Kodanikuühiskond. Tsiviilkultuur.
16. Ühiskonna kihitus, sotsiaalne staatus ja sotsiaalne roll.
17. Üksikisik ühiskonna struktuuris.
18. Sotsiaalsed probleemid ühiskonnas.
19. Poliitilise võimu süsteem- riik.
20. Tänapäeva riigi ülesehitus.
21. Õigusnormid. Õiguse struktuur.
22. Poliitilised ideoloogiad.
22. Individuaalne ja kollektiivne heaolu.
23. Demokraatia kui rahva võim
24. Parteid ja erakonnad.
25. Eesti erakondade ideoloogiline skaala.Ideoloogiate areng ja muutumine.
26. Valitsemine ja avalik haldus.
27. Presidentalism.
28. Parlamentarism.
29. Grupitööde presentatsioonid “Meie ühiskonna probleem”
30. Grupitööde presentatsioonid “Meie ühiskonna probleem”
31. Kohtuvõim.
32. Bürokraatia.
33. Kordamine kursuse materjali põhjal.
34. Kontrolltöö.
35. Kursuse kokkuvõte.

Soovitatav kirjandus:
Hagopjan, M. Reziimid, liikumised, ideoloogiad.
Orwell, G. 1984.
Mis on demokraatia.
Golding, W. Kärbeste jumal.
S. P. Huntington, Tsivilisatsioonide kokkupõrge ja maailmakorra ümberkujunemine.
Osa õppetööst toimub e-õppe keskkonnas VIKO http://viko.oesel.ee

*Kirjalikke töid võib saata,samuit teha järelpärimisi, lühikonsultatsioone saab ka e-posti vahendusel aadressil Maidu.Varik@oesel.edu.ee

Milliseid oskusi õpilased saavad? üles

Õpilane:
1) tunneb nüüdisühiskonna kujunemise põhijooni, struktuuri, valdkondi ja korraldust, mõistab poliitika toimemehhanisme ning oskab ennast ühiskonna arenguga suhestada;
2) tunneb ja väärtustab demokraatia põhimõtteid, inim- ja kodanikuõigusi; oskab kasutada Eesti Vabariigi põhiseadust, rahvusvahelisi õigusnorme ja õigusakte; järgib seadusi ning toimib oma õiguste ja kohustuste järgi;
3) iseloomustab riikidevahelise poliitilise, majandusliku ja kultuurilise suhtlemise põhimõtteid, nüüdismaailma põhiprobleeme ja arengutendentse, tunneb olulisi rahvusvahelisi organisatsioone ning mõistab oma rolli maailmakodanikuna;
4) on omandanud ülevaate nüüdisaegse majanduse toimemehhanismidest, oskab adekvaatselt määratleda ja realiseerida oma karjäärivõimalusi ning otsida teavet temale sobivate eneserakendus- ja edasiõppimisvõimaluste leidmise kohta;
5) teab tarbijaõigusi ning oskab lahendada nendega seotud probleeme, käitub teadliku ja vastutustundliku tarbijana, analüüsib oma käitumise tagajärgi ning mõistab üksikisiku rolli globaalsel tasandil (kliimamuutus, õiglane kaubandus, ületarbimine jms);
6) määratleb end ühiskonnas oma võimalusi arvestades, tuleb toime turumajanduslikus ühiskonnas, osaleb aktiivselt ja vastutustundlikult ühiskonnaelus, sh kodanikualgatusprojektides, kaitseb oma huve ja õigusi, arvestades teiste inimeste õigusi, ning seisab vastu demokraatlike väärtuste eiramisele;
7) seletab ja kasutab kontekstis ühiskonnaõpetuse olulisemaid mõisteid, mõistab õigusteksti ning sotsiaalmajanduslikku teavet; oskab leida vajalikku infot, seda kriitiliselt hinnata, süstematiseerida ja kasutada ning luua uut teavet, väärtustades ja arvestades autoriõiguste kaitset.

Hindamine üles

Kursuse hinne koosneb: Arvestustöö ( kirjalik) 35 %
Essee 25%
Grupitöö + presentatsioon 20 %
Dispuudid, tunnitööd, osalemine VIKO foorumis 20 %
Puudumine -1p., puudumisi saab kompenseerida lühiettekannetega päevapoliitikast.