Ainekaardid

Minu ainekaardid:

0 kaarti!


13348 ainekaarti
63 õppeainet
121 õpetajat

Kirjandus: 8a prindi

Lehekülje menüü: Miks? Sisu Oskused Hindamine

Autor:

Merle Rekaya

eesti keele ja kirjanduse õpetaja

Loodud: 23. august 2019. a. kell 10.32
Muudetud: 23. august 2019. a. kell 10.32

Õppeaasta: 2019/2020

Õppekava: Põhikooli õppekava, I poolaasta

Kestvus: 2 tundi nädalas

Miks me seda ainet õpime? üles

Eesmärk on, et õpilane:
1) arendab isikustiili, kujundab selget ja arusaadavat kõnet ja kirja;
2) oskab lugeda ja kuulata aktiivselt ja kontsentreeritult;
3) loeb eesmärgipäraselt ja mõistab loetut;
4) orienteerub tekstiliikides, sealhulgas massiteabetekstides;
5) huvitub kirjandusest, oskab näha seoseid kirjanduse ja teiste kunstiliikide vahel;
6) tunneb oma rahvuskirjandust;
7) tunneb kirjandusvoole ja -˛anre.

Mida me tundide jooksul teeme? (tundide kaupa) üles

1. nädal
I KIRJANDUS KUI KUNST
* Sissejuhatus õppeaastasse. Töövahendid, hindamine, kirjandus
* Looduse avatud raamat; õp lk 8-9

2. nädal
* Mis on kunst? Kunst, kunstiteose tõlgendamine; õp lk 11-12
* Elus ja kunstis on tähtis silmale nähtamatu; Exupery “Väike prints”; õp lk 12-15

3. nädal
* Lugemiskontroll: Exupery “Väike prints”
* Rühmatöö

4. nädal
* Rühmatöö
* Rühmatöö ja teose kokkuvõte

5. nädal
* Kirjandus. Ilukirjandus. Mis vahe neil on? Mõisted: eepos, romaan, jutustus, novell; komöödia, tragöödia, draama; ballad, sonett, haiku, vabavärsiline luule; õp lk 16-17
* Kunst on vaataja silmades; õp lk 18-19

6. nädal
* Kui pilt ärkab ellu; õp lk 20-23
* Kokkuvõte I peatükist. Loovülesanded

7. nädal
II. JUTTUDE VÕLUVÄGI
* Jutu juured;Rahvajutt, muistend, muinasjutt, müüt, linnalegend, naljand, anekdoot; õp lk 28-31
* Muinasjutud. Muinasjutu seadused; õp lk 32-33
8. nädal
* Muinasjuttude liigid; õp lk 34-39
* Töö muinasjutuga

9. nädal: VAHEAEG

10. nädal
* Kes teisele auku kaevab, see ise sisse kukub; õp lk 40-41
* Muistendid; õp lk 42-43

11. nädal
* Muistendi kirjutamine
* Kuidas maailm alguse sai; õp lk 44-47

12. nädal
* Naer on terviseks; õp lka 48-49
* Linnalegendid; õp lk 50-51

13. nädal
III KIRJANDUSE LOHUTUS
* Kirjandus aitab elada; õp lk 56-57
* Iseendaga vastamisi. Iseendaks jäämine; Lugemiskontroll: J. D. Salinger „Kuristik rukkis“ või N. H. Lee „Tappa laulurästast“

14. nädal
* Rühmatöö
* Rühmatöö

15. nädal
* Kokkuvõte rühmatööst ja teosest
* Hingemaastikel; õp lk 66-67
16. nädal
IV KIRJANDUS JA ÜHISKOND
* Käsikirjad ei põle; õp lk 72-75
* Ühiskonna küüsis; Film “Oliver Twist”

17. nädal
* Film “Oliver Twist”
* Film “Oliver Twist”

18.-19. nädal: VAHEAEG

20. nädal
* Vabalt valitud teose tutvustamine
* Vabalt valitud teose tutvustamine

21. nädal
* Ühiskonnakriitika teravad nooled; õp lk 80-81
* Raha - tänapäeva usk?; õp lk 82-83

Milliseid oskusi õpilased saavad? üles

Õpilane:
1) oskab seostada sõnu väljenditeks, väljendeid lauseks, lauseid tekstiks;
2) tuleb toime erinevates suhtlusolukordades;
3) kirjutab jutustavaid, kirjeldavaid ja arutlevaid tekste;
4) osaleb vestluses: oskab seda juhtida, teha kokkuvõtet, võtta sõna;
5) arendab oma kuulamis- ja esinemis- ning funktsionaalse lugemise oskust.

8. klassi õpik "Labürint"
Õpitulemused klassi lõpetamisel:
• on läbi lugenud vähemalt neli eakohast ja eri˛anrilist väärtkirjanduse hulka kuuluvat tervikteost (raamatut);
• loeb eakohast eri˛anrilist kirjanduslikku teksti ladusalt ja mõtestatult, väärtustab lugemist;
• tutvustab loetud raamatu autorit, sisu, tegelasi, probleeme ja sõnumit;
• jutustab kokkuvõtvalt loetud teosest, järgides teksti sisu ja kompositsiooni;
• vastab teksti põhjal fakti- ja järeldamis- ja analüüsiküsimustele;
• kasutab esitatud väidete tõestamiseks tekstinäiteid ja tsitaate;
• kirjeldab teoses kujutatud tegevusaega ja -kohta, määratleb teose olulisemad sündmused;
• kirjeldab teksti põhjal tegelase välimust, iseloomu ja käitumist, analüüsib tegelaste omavahelisi suhteid, võrdleb tegelasi;
• arutleb kirjandusliku tervikteksti või katkendi põhjal teksti teema, põhisündmuste, tegelaste, nende probleemide üle;
• leiab teksti kesksed mõtted, sõnastab loetud teose teema ja peamõtte, kirjutab teksti põhjal kokkuvõtte;
• otsib teavet tundmatute sõnade kohta, teeb endale selgeks nende tähenduse;
• tunneb ära ja kasutab enda loodud tekstides epiteete, metafoore, isikustamist, ja võrdlusi;
• selgitab õpitud vanasõnade, kõnekäändude ja mõistatuste kujundlikkust ja tähendust;
• mõtestab luuletuse tähenduse iseenda elamustele, kogemustele ja väärtustele tuginedes;
• eristab tekstinäidete põhjal rahvaluule lühivorme (kõnekäänd, vanasõna, mõistatus), rahvalaulu (regilaul ja riimiline rahvalaul) ja rahvajutu (muinasjutt, muistend) liike, nimetab nende tunnuseid;
• seletab oma sõnadega eepose ja jutustuse, valmi ja ballaadi ning komöödia olemust;
• esitab peast luule- või proosateksti, jälgides esituse ladusust, selgust ja tekstitäpsust;
• kirjutab tervikliku sisu ja ladusa sõnastusega kirjeldava (tegelase iseloomustus või miljöö kirjeldus) või jutustava (muinasjutu või muistendi) teksti;
• kirjutab kirjandusteose põhjal arutlus­elementidega kirjandi, väljendades oma seisukohti alusteksti näidete ja oma arvamuse abil ning jälgides teksti sisu arusaadavust, stiili sobivust, korrektset vormistust ja õigekirja.

Hindamine üles

Õpilane saab veerandi jooksul vähemalt kolm hinnet:
1) 13.09 suvine teos
2) Luulekava "minu maa Eesti luules"
3) jooksev hinne funktsionaalse lugemise eest - romantismi teos;
4) jooksev hinne funktsionaalse lugemise eest.

50% veerandihindest moodustab teose vastamise hinne. Teiste hinnete kaal on kummalgi 25%.

Iga töö puhul lepitakse hindamispõhimõtted õpilastega eelnevalt kokku, kui tutvustatakse tööülesannet ja nõudeid tööle.

Kirjaliku töö hindamisel lähtutakse põhikooli lõpueksami hindamisjuhendist, mida kohandatakse vastavalt töö laadile (s.h pikkusele)
"5" Tekst vastab teemale, on üldistusjõuline ja isikupärane, sõnavara ulatuslik ja mitmekülgne, on liigendatud tervik, ülesehitus loogiline, 0-4 õigekirjaviga.
"4" Tekst vastab teemale, mõtted on esitatud selgelt, sõnavara ja lausestus ühekülgsed, ülesehitus on loogiline, kuid esineb liigendusvigu, 5-7 õigekirjaviga.
"3" Tekst vastab teemale, kuid on üldsõnaline, mõtted esitatud arusaadavalt, sõnavara ühekülgne, esineb lausestusraskusi, ülesehituses vastuolud, 8-10 õigekirjaviga
"2" Tekst vastab üldjoontes teemale, kuid mõtted on kohati seosetud ja ebaselged, sõnavara ja lausestus on algelised, teksti ülesehituses on vastuolud, puudub mõni tekstiosa.
"1" Tekst ei vasta teemale.

Konsultatsioon toimub teisipäeviti kell 15.00. Järelvastamine toimub kokkuleppel õpetajaga, järele saab vastata 10 õppepäeva jooksul pärast töö kättesaamist. Enne järelvastamist peab õpilane esitama ebaõnnestunud töö kohta nõuetekohase vigade paranduse. Samad reeglid kehtivad ka sel juhul, kui õpilane soovib parandada tööd, mis on sooritatud hindele "3" või "4".